Alla inlägg den 13 december 2018

Av Josefin Örnklint - 13 december 2018 14:45

Jag vill slå ett slag för researrangören Kilroy! Denna hjälpsamma och kunniga byrå har nu för andra året i rad hjälpt mig med mina multistoppresor och det har sparat mig otroligt mycket tid. Har hela tiden förknippat Kilroy med resor för ungdomar och studenter men fel hade jag. Dom hjälper alla åldrar och kategorier av människor med resor för en liten avgift. Man får även tips på rutter, destinationer och utflyktsmål. Tid är pengar och denna hjälp sparar min tid!


Den 23 december lyfter jag från Arlanda och reser för första gången till Sydamerika! Denna mytomspunna enorma värdsdel som lockat min restarm länge nog. Hade behövt många månader för att få mig en rättvis bild men nu fokuserar jag på Lima och Macchu Pichu i Peru. Det är här mina vandringskängor kommer väl till pass. Alpackorna har nog sett värre fotdon än så och känner mig därmed trygg i denna miljö. Hade även målet att jobba upp flåset med raska promenader och lättare löprundor under hösten för att klara av vandring på hög höjd på Inkaleden, men drog ut det så förbannat på tiden och nu känns det lite sent att börja. Har dessutom fullspäckat med fotvård, glöggmingel, julbord, julfest och annat viktigt inbokat så det där flåset kan jag bara drömma om. Jag förlitar mig på Peruanskt coca-thé och syrgas och hoppas det (läs: jag) flyger.


Har också försökt boka bord för en person i Cusco på nyår utan att få svar från en enda restaurang! Dom kanske tror det är ett skämt.... Under en kryssning i karibien för många år sen som jag gjorde på egen hand fick jag sitta vid det "udda" bordet med 80-åriga bögar från Fort Lauderdale under middagarna och jag kan garantera att jag hade mycket roligare än övriga par-/familjebord.


Går och funderar på vad som serveras på nyår uppe i Anderna? Ja inte kommer det bli en halv seg gratinerad hummer, torr File Mignon, överstekt Sjötunga Walewska eller grå helstekt oxfilé utan tror mer på en saftig Ceviche med härlig syra till förrätt och en saftig Cuy Chactao (stekt marsvin) med lokal kryddblandning till varmrätt. Mmmmmums..... En glas thé med cocablad kommer att toppa denna middag och göra den till en oförglömlig stund. Den som följer med här kommer få svaret på vad min nyårsmeny består av. Den som överlever nyår kan även följa med mig här när jag far vidare till Panama. Det lovas mer än kanalbesök.....


 

Ovido - Quiz & Flashcards